Hopp til hovedinnhold

Norsk hydrofoil flyr i Singapore

En kvinne og en mann viser fram en teknisk løsning for hurtigbåt© Lift Ocean
Daglig leder i Lift Ocean, Petter Mørland, viser fram teknologien de utvikler.
Hurtiggående båter bruker mye energi når de skjærer gjennom bølgene. Motstanden i vannet gjør det vanskelig å kutte utslipp. Norske Lift Ocean hever seg over hele problemet.

En hurtiggående båt bruker 15-20 ganger så mye energi som en tilsvarende bil i samme hastighet.

- Hovedproblemet for båtindustrien er at det krever veldig mye energi å forflytte seg i vannet sammenlignet med i luften, sier Petter Mørland, daglig leder og mannen bak selskapet Lift Ocean.

Utfordringer med utslipp og energiforbruk gjelder spesielt for fartøyer som opererer i høy hastighet, 20 knop og oppover, fordi motstanden gjennom vannet er kvadratisk med hastigheten.

Gjenoppdaget hydrofoil

- Den mest effektive måten å forflytte seg på til sjøs, vil derfor være å løfte skroget. Det kan man gjøre ved hjelp av en teknologi som heter hydrofoil, sier Mørland, som både er utdannet ingeniør i marinteknikk og tidligere olympisk seiler.

Hydrofoil ble oppfunnet tidlig på 1900-tallet, og er senere tatt i bruk på båter utover 60- og 70-tallet. Konseptet tar utgangspunkt i en vinge som er montert under båten. Når båten kommer opp i en viss hastighet, løfter skroget seg ut av vannet og båten "svever" over vannskorpen.

Hydrofoilbåtene som ble utviklet på 1900-tallet ble likevel aldri en kommersiell suksess. Det skyldtes blant annet utfordringer knyttet til vekt, kontrollsystem og drivlinje, samtidig som de driftsmessige kostnadene var for store. Dermed ble hydrofoil lagt på is - fram til nå.

- I løpet av de siste tiårene har det skjedd mye innen både materialteknologi, data og kontrollsystemer, programvarer og designløsninger, som gjør det mulig å tenke kommersielt på hydrofoilløsninger, sier Mørland.

Likevel er det fremdeles for dyrt og komplisert for båtprodusentene å utvikle hver for seg. Lift Ocean har utviklet et hydrofoilsystem som lar båtprodusenter enkelt integrere det i et bredt spekter av eksisterende båtmodeller. Det første produktet er egnet for fartøyer mellom 20 og 40 fot, og energibesparelsene er mellom 50 og 80 prosent.

- En viktig funksjon er at den er kompatibel med både elektriske båter og båter med bensinmotorer, sier han.

Skyter fart med Innovasjon Norge

Lift Ocean har mottatt i overkant av fem millioner kroner fra Innovasjon Norge til å utvikle en fullskala prototype.

- Vi ser et godt potensial for Lift Ocean i et internasjonalt, maritimt marked dersom de lykkes med utviklingen av løsningen sin. Lavere energibruk og utslipp er positivt i seg selv, samtidig som det er et markedsfortrinn, sier Bjørn Aage Seem Holmen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.

«Vi ønsker å utvikle et selskap med bred internasjonal appell, som også bidrar til å skape arbeidsplasser hjemme i Norge.»

— Petter Mørland, gründer og daglig leder i Lift Ocean.

Det blir stilt stadig høyere krav til bærekraftige løsninger i maritim sektor. I tillegg øker forventingene til mobilitet og fleksibilitet, både hos sluttbrukerne og operatører. Ifølge beregninger vil hydrofoilsystemet i kombinasjon med elektrisk drift, redusere energikostnadene med hele 90 prosent. Det åpner for helt nye måter å tenke mobilitet på.

Når båten løftes ut av vannet forsvinner både all forstyrrende hekksjø, og bevegelsene fra møtende bølger, noe som igjen øker komforten til dem om bord, men også til andre nærliggende båter.

- Vi er veldig fornøyde med å ha fått støtte fra Innovasjon Norge. Det forteller oss at de har troen på prosjektet vårt, sier Mørland.

Satser i Singapore

Nå er Lift Ocean i sluttfasen av et pilotprosjekt i Asia. Det gjøres i samarbeid med det malaysiske selskapet Yinson, som gikk inn på eiersiden i Lift Ocean tilbake i 2020. Sammen utvikler de et hurtiggående havnefartøy med hydrofoilteknologi og elektrisk fremdrift, som har fått navnet Hydroglyder. Målet til Yinson er å revolusjonere havnetransport i Singapore, som er en av verdens travleste og dermed mest forurensede havner.

- Det finnes omtrent 1600 havnefartøyer i Singapore, som frakter personell og gods mellom havnen og utallige oppankrede skip. Den totale forurensningen fra dagens havnefartøyer er betydelig, forklarer Mørland.

Dette gjelder ikke bare i Singapore, men er en utfordring i alle internasjonale havner. Hydroglyderen er designet med formål om å være en anvendelig servicebåt og er for tiden i testfasen. Selve båten er bygget i Asia, mens foilsystemet er bygget og testet i Kongsberg.

«I Hydroglyderen er fem norske selskaper og teknologier representert. Sånn sett er det et bra norsk foravtrykk på dette høyteknologiske fartøyet.»

— Petter Mørland, gründer og daglig leder i Lift Ocean.

Mørland og Lift Ocean har store ambisjoner for hydrofoilsystemet og deres bidrag til grønn omstilling til havs.

- Vi ønsker å bli en verdensledende leverandør av hydrofoilsystemer og selge masseproduserte produkter i tusentall for å ha innvirkning - også miljømessig, ser han.

- Dette kan vi ikke knuge på. Vi må maksimere de mulighetene.

Publisert :
Sist oppdatert :