Hopp til hovedinnhold

Internasjonal satsing og eksport til Kina

Kina er verdens nest største økonomi og vår viktigste handelspartner i Asia. Med 1,4 milliarder innbyggere og rask teknologisk utvikling gir det mangfoldige eksportmuligheter for norske bedrifter. Havvind, grønne løsninger for maritim sektor, helse og livsstil er i fokus.
Shanghai by fra havneperspektiv© Getty Images

Kina som marked

Kinesiske myndigheter ønsker å styrke tjenestesektoren og oppgradere landets industri. Samtidig tar de klima- og miljøtruslene på alvor, og investerer tungt i miljøtiltak og fornybar energi. Denne omstillingen gir særlige muligheter for eksport innen energi, miljøteknologi, smarte byer, maritim næring, bioøkonomi og havbruk.

Kina er et dynamisk marked hvor endringer skjer fort, og det er lett å trå feil. Skal du satse her må du tenke langsiktig og investere tilstrekkelig med tid, penger og personlig tilstedeværelse. Gode relasjoner til forretningspartnere og offentlige myndigheter er avgjørende. Byråkrati og regulatoriske forhold kan være utfordrende å orientere seg i, men det skjer mye positivt med lovgivningen og tilretteleggingen for utenlandske selskaper. Les mer om våre tips til deg som ønsker å eksportere til Kina.

Den urbane middelklassen er en av de viktigste drivkreftene bak Kinas økonomiske vekst og utvikling. De er unge og kjøpesterke, men også svært prisbevisste. I tillegg er de opptatt av helse og en sunn livsstil. Nordiske varer og tjenester, som møbler, helsekostprodukter, ren mat, fritidsaktiviteter, klær og småbarnsprodukter, passer godt med deres preferanser.

Les vår rapport om muligheter for norske firma i Kina (2023).

Innovasjon Norge i Kina

Innovasjon Norge hjelper bedrifter som ser etter muligheter i det kinesiske markedet. Våre erfarne medarbeidere har kunnskap og kontakter du kan stole på. Som representanter for det offisielle Norge, fungerer vi som en viktig døråpner for norsk næringsliv og eksport til Kina.

Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere hvilke muligheter bedriften din har i Kina.

Muligheter for norske bedrifter i Kina

Skipsfart og grønn teknologi

For norske bedrifter i sjøfarts- og offshorenæringen finnes det mange muligheter til å få en fot innenfor det asiatiske markedet. Den tradisjonelle verftsindustrien flytter til landene som kan tilby lave byggekostnader, god systemintegrasjon og kostnadseffektive ingeniørtjenester kombinert med billig finansiering. Kina har et stort behov for ren energi og teknologi som kan redusere forurensingen. Et bidrag til dette vil være lettere brenselolje for skipsmotorer og batteri- og hybridteknologi for ferger og skipstransport på elver og i havner. Ler mer om muligheter innen skipsfart og grønn teknologi i denne artikkelen.

Sjømat og akvakultur

I Kina øker fokuset på livskvalitet og mattrygghet i takt med veksten i økonomien og gjennomsnittsinntekten. Denne trenden gir norske bedrifter muligheter til å eksportere mer sjømat og marine bio-produkter til det kinesiske markedet. Samtidig moderniserer Kina den hjemlige havbruksnæringen, og Norges gode omdømme i bransjen gjør oss til en attraktiv eksportør av teknologi, utstyr og tjenester. Les mer om konkrete tjenester og produkter som trengs i næringen i denne artikkelen.

Fornybar energi

Som verdens største energi-forbruker ligger Kina på topp på utslippsstatistikken. Derfor er landets overgang til fornybar energi avgjørende for å nå målene i Parisavtalen. Tiltak for å få dette til er: andelen av fornybar energi i Kinas energimiks skal økes til 15 prosent innen 2020 og 20 prosent innen 2030, prisen på vindkraftproduksjon skal kunne konkurrere med prisen på lokal kullkraft, og prisen på solenergiproduksjon skal være lik den lokale nettprisen. Fra 2019 er alle offshore-prosjekter lagt ut på anbud. Dette gir norske aktører mulighet til å konkurrere om massive havvind-prosjekter. Kina anser mulighetene framover til å være innen vindkraft, solcellepaneler og solenergi, energieffektivisering og elektriske kjøretøy.

I likhet med stor bruk av energi har Kina også utfordring med forurensing av luft, vann og jordsmonn. Her finnes det mange muligheter innen blant annet rehabilitering av vannreservoarer, industriutslipp, sanering av landbruksjord, gassutvinning og mer. Ler om muligheter innen miljøteknologi i Kina her.

Helse og medtech

Medtech-industrien i Kina vokser og er snart nest størst i verden, etter USA. Kina på vei inn i et samfunn med en aldrende befolkning, der 241 millioner innbyggere var over 60 år i 2018. De tre viktigste segmentene i Kinas medtech-industri er medisinske avbildningssystemer, in vitro-diagnostisk (IVD) medisinsk utstyr og medisinske forbruksvarer med høy verdi. Andre prioriterte områder er: biomedisinske materialer, medisinsk robotikk, kreftbehandling, fjernstyrt helsevernsystem, kunstig intelligens innen medisinsk behandling, og smart helse. Norge har bred erfaring innen medtech og eldreomsorg. Kinas behov innen helsesektoren gir en rekke muligheter for norske leverandører innen medtech og helsevesen.

Smarte byer

De seneste årene har regjeringen i Kina oppfordret til utvikling av grønne, smarte byer som et forsøk på å ivareta miljøhensyn til tross for høyt tempo i byutviklingen. Dette skaper mange muligheter for norske interessenter som kan bistå med relevant erfaring, kunnskap og teknologi innen IKT, grønne bygg, byplanlegging, smart energi, vann, avfall, infrastruktur og mer.

Reiseliv

Kina er et av verdens raskest voksende markeder for utgående turisme. Takket være rask urbanisering, økt inntekt og lettelse av restriksjoner på utenlandsreiser, har antall kinesiske besøkende til Norge økt med forbløffende 856 prosent fra 2008 til 2018. Mange kinesere anser Norge og Skandinavia som det ultimate reisemål. Kinesere forbinder vakker natur, god infrastruktur, ren luft, ro og avslapning med Norge. Vi ser en stadig større andel unge kinesere som reiser til Norge. De lar seg fascinere av den norske og skandinaviske livsstilen, som er en trend mange nyetablerte kinesiske familier ønsker å tilegne seg. For mer informasjon se Visit Norway's Markedsinnsikt: Kina

Kreativ næring

Etterspørselen etter kreative tjenester og kulturelle produkter øker i Kina. Kinas voksende urbane middelklasse er både stilbevisste og kjøpesterke, og legger stadig mer vekt på en sunn og naturlig livsstil. Skandinavisk design treffer godt i dette markedet, og vi ser økende etterspørsel etter høykvalitetsmøbler og -designprodukter både i hjemme-, restaurant- og hotellsegmentet. Som en drivkraft innen kulturell og kreativ næring har Norge gode muligheter til å lykkes i Kina, og Innovasjon Norge står klare til å hjelpe interesserte bedrifter. For mer informasjon om muligheter for kreativ næring i Kina, ta kontakt med en av våre rådgivere.

Adresse

Beijing

Royal Norwegian Embassy,
Commercial Section,
No. 1 Dong Yi Jie, San Li Tun,
Beijing 100600

Sentralbord

Tlf: +86 10 8531 9600
Fax: +86 10 6532 2398
E-post: kina@innovasjonnorge.no

Shanghai

Royal Norwegian Consulate General,
Commercial Section, Rm. 1701,
Bund Center, No. 222 East Yan’an Road,
Huangpu District
Shanghai 200002

Sentralbord

Tlf.: +86 21 6039 7500
Fax: +86 21 6339 0200
E-post: kina@innovasjonnorge.no

Nyttig informasjon om Kina

Ansatte

Henning KristoffersenAvdelingsleder
Alex Jian WuSeniorrådgiver
Ji Wu ZhangSeniorrådgiver
Publisert :
Sist oppdatert :