Hopp til hovedinnhold

Brussel er inngangsporten til EUs indre marked

Mann foran EU-kontor
For selskaper som vil inn i det indre europeiske markedet, mener Hans Eirik Melandsø at Brussel er inngangsporten.
Klimamålene skaper muligheter for norske bedrifter i Europa – og da er Brussel stedet å starte. Innovasjon Norges kontor i Belgia står klart som los inn i det europeiske markedet.

- Europa er det desidert viktigste eksportmarkedet vårt. Skal norsk næringsliv henge med i utviklingen og ta del i nye markedsmuligheter, er vi nødt til å vite hva som skjer her nede, sier Hans Eirik Melandsø, leder av Innovasjon Norges kontor i Brussel.

«En av våre viktigste oppgaver er å oversette hva nye europeiske regelverk og rammeavtaler betyr for norsk næringsliv.»

— Hans Eirik Melandsø, leder av Innovasjon Norges kontor i Brussel.

Når det kommer ny lovgivning om for eksempel klima, legger det føringer for næringslivet i hele Europa, inklusivt Norge via EØS-avtalen.

EUs klimamål skaper nye markeder

EU har store klimaambisjoner, og må bygge ut store mengder fornybar energi og grønne løsninger for å nå de målene. Dermed setter EU opp helt konkrete produksjonsmål for ulike næringer. Samtidig ønsker EU å bli mer selvforsynt på en rekke områder i en stadig mer tilspisset og proteksjonistisk verden. Da er norske løsninger en del av løsningen og hjemmemarkedet.

Det kan være EU-mål om å få på plass mange millioner tonn grønt hydrogen årlig, eller det kan dreie seg om storsatsning på karbonfangst og -lagring, dekarborisering av maritim sektor, batteriløsninger, ammoniakkproduksjon og nye drivstoffløsninger.

Disse klimatiltakene utløser ulike kjøpsmekanismer og økonomiske insentiv som norske bedrifter både kan og bør nyttiggjøre seg av.

En rekke med EU-flagg som veiver i vinden utenfor EUs hovedkvarter© Christian Lue / Unsplash
Berlaymont-bygningen er hovedkontor for Europakommisjonen.

«Norge har åpenbare konkurransefortrinn, og gode forutsetninger for å lykkes på de markedene som skapes av EUs klimamål. Det gjelder spesielt innen energifeltet og grønn maritim sektor.»

— Hans Eirik Melandsø, leder av Innovasjon Norges kontor i Brussel.

Samtidig kreves disse satsingsområdene store investeringer i infrastruktur, og teknologiske løsninger som ikke finnes ennå. Der mener Melandsø at det også ligger et stort potensial for norsk næringsliv.

Les hvordan norsk havvindteknologi erobrer Europa.

Satser på dybderådgivning av bedrifter

Fram til nå har Brussel-kontoret jobbet mye ut mot norsk næringsliv gjennom Innovasjon Norges egen organisasjon og forretningsmodell. Nå tar de rådgivningen et skritt lenger for å gjøre det enklere å tilby tilpasset innsikt til enkeltbedrifter.

- En-til-en dybderådgivning er en betalt tjeneste, men fordelen er at vi gir dyptgående innsikt og råd tilpasset selskapet ditt og forretningsmodellen. Det kan gjelde informasjon om markedet, rådgivning på mulighetene innenfor et rammeverk, og forståelse for det politiske og regulatoriske.

En høy bygning med EU-flagg foran© Try
Innovasjon Norges kontorer er lokalisert i Norway House i EU-kvarteret.

Innovasjon Norge jobber ikke selv med å påvirke regelverk i EU, men de kan sette norske bedrifter i stand til å påvirke beslutningstakere.

- Jeg skulle veldig gjerne sett at flere norske aktører var til stede her nede for å påvirke. EU-kommisjonen har blant annet satt opp industriallianser, som er nettverk med ulike industriaktører, ment for å få innspill på hvordan nye regelverk skal se ut. Det er en helt unik arena til å være med å påvirke utformingen av hvordan markedene kommer til å se ut fremover.

- Norske bedrifter kan påvirke! Dette er nettverk og muligheter som er åpen for mange med etterspurt ekspertkompetanse. Deltar man der, kan man være med å påvirke hvor investeringene går - og investeringene er der gjennom EU-midler.

Stor vilje til å investere

EU har store finansieringsprogrammer for innovasjon og skalering, hvor Norge deltar på lik linje med EUs medlemsstater.

- Der har vi store mulighet for å hente hjem både prosjekter, kapital, nettverk og nye markeder. Spesielt har vi fokusert på det som er Europas største venturefond, European Innovation Council (EIC), sier Melandsø.

EU har satt av ti milliarder euro i skaleringskapital for vekstselskaper som ennå ikke er i markedet, men som har stort potensial.

- Denne typen kapital er ikke tilgjengelig i Norge, verken gjennom offentlige eller private midler. Å se til EU er viktig for at denne type selskaper skal komme seg gjennom det vi omtaler som "dødens dal", altså den kapitalintensive fasen hvor offentlige midler ikke strekker til, og hvor det ofte er for risikabelt til at private investorer går inn med kapital.

Les om de ulike programmene for EU-finansiering.

Slik kan du som bedrift lykkes i Belgia

Slik gjør du det:

  • Book møter. Det er kortere vei til beslutninger enn man kanskje ser for seg og lettere å få til møter enn i Norge.
  • Sett deg godt inn i EUs ambisjoner. Kunnskap er viktig for å få gjennomslag.

Slik gjør du det ikke:

  • Ikke skryt av egen fortreffelighet. Det høres kanskje banalt ut, men det er viktigere å snakke om behovet for løsningene du tilbyr enn hvor bra de er.
Publisert :
Sist oppdatert :